Wycieczka Rowerowa Silver Park – Rabsztyn – Hala MOSiR

Zamek Rabsztyn

Przebieg wycieczki rowerowej Silver Park – Rabsztyn – Hala MOSiR

Wycieczka rowerowa Silver Park – Rabsztyn – Hala MOSiR to propozycja dla turystów, którzy chcą poznać walory krajoznawcze i historyczne zamku Rabsztyn z przełomu XIII i XIV wieku oraz największą bazę sportowo-wypoczynkową w Polsce czyli Park Rekreacyjno – Krajobrazowy „Silver Park”, który zdobył tytuł „Sportowy Obiekt Roku 2015” poprzez wyróżnienie w konkursie Budowniczy Polskiego Sportu. Dodatkowo daje turystom możliwość poznania północnych oraz wschodnich rejonów gminy Olkusz. Wracając z Rabsztyna czerwonym Jurajskim Szlakiem Rowerowym Orlich Gniazd przejeżdżamy obok Hali Sportowo-Widowiskowej MOSiR Olkusz.

Naszą wycieczkę rozpoczynamy w samym sercu Silver Parku czyli Parku Rekreacyjno-Krajobrazowym, który został wybudowany na zdegradowanym terenie dawnej eksploatacji górniczej przy ulicach Długiej i Głowackiego w Olkuszu, w pobliżu centrum miasta. O wyborze miejsca zdecydowało jego położenie w bezpośredniej bliskości drogi krajowej 94 oraz jej skrzyżowań z kluczowymi drogami wojewódzkimi 783 i 791.

Zdjęcie z "lotu ptaka" Skateplazy w Silver Parku w Olkuszu

Integralną częścią Parku Rekreacyjno-Krajobrazowego jest profesjonalna skateplaza o powierzchni ok. 1200 m2, szeroka alejka w formie pętli z gładką nawierzchnią do jazdy na rolkach i nauki jazdy na rowerach oraz 4 sekcje trialowe. Tory trialowe stanowiące elementy architektury krajobrazu zbudowane są m. in. z bloków skalnych, pni drzew, drewnianych kłód, podkładów kolejowych. Tory umożliwiają uprawianie takich dyscyplin jak cyklotrial i parkour. Dzięki przeszkodom o różnym stopniu trudności swoje umiejętności będą mogli sprawdzać na nim amatorzy i profesjonaliści.

Dzięki przebudowie ul. Głowackiego w 2019 r., przy której znajduje się Silver Park, powstała ścieżka rowerowa oraz chodniki dla pieszych.

Zdjęcie ścieżki rowerowej przy Silver Parku w Olkuszu

Jedziemy ścieżką rowerową przy ulicy Głowackiego, a następnie skręcamy w lewo w ulicę Pułaskiego – Jana III Sobieskiego i przecinamy drogę wojewódzką 791 (ul. 20 Straconych).

Zdjęcie skrzyżowania z ulicą 20 Straconych w Olkuszu

Jedziemy ulicą Ogrodową i dalej ulicami – Niepodległości – Malinową – Cegielnianą, a następnie skręcamy w lewo w ul. Parcze. Tutaj czeka nas podjazd po drodze szutrowej na wzniesienie widokowe, na którego szczycie wznosi się maszt telefonii komórkowej.

Droga szutrowa prowadząca na wzniesienie widokowe Olkusza

Docierając do ogrodzonych zbiorników wody zauważymy oznaczenie szlaku ze strzałką w prawo. Skręt ten wykonamy o wiele wyżej przy kolejnym drogowskazie po pokonaniu drogi technologicznej z betonowych płyt.

Droga polna i technologiczna prowadząca na szczyt wzniesienia widokowego

Szczyt wzniesienia widokowego wraz z drogowskazem szlaku

Na samym szczycie punktu widokowego skręcamy w prawo na drogę polną, która prowadzi nas do ul. Podgrabie, gdzie mijamy przystanek autobusowy i skręcamy w lewo w kierunku Bogucina Małego. Tą drogą przejedziemy około 0,5 km, a następnie skręcamy w prawo na kolejną drogę polną.

Droga polna w kierunku Rabsztyna

Droga polna kończy się wraz z początkiem zabudowań, a zaczyna się droga asfaltowa, na końcu której skręcamy w prawo w kolejną drogę asfaltową prowadzącą pod kapliczkę w Rabsztynie, zbudowaną w 1950 r.

Kapliczka w Rabsztynie

Jadąc dalej drogą asfaltową znajdziemy się u podnóża wzgórza zamkowego, a następnie skręcamy na alejkę pieszą wzdłuż drogi wojewódzkiej 783, na której odnajdziemy drewniane rzeźby.

Drewniana rzeźba rycerza w RabsztynieDrewniana rzeźba w Rabsztynie

Z alejki pieszej kierujemy się w lewo na parking pod zamkiem w Rabsztynie, w głębi którego znajduje się altana oraz odtworzony dom Antoniego Kocjana.

Parking pod zamkiem w RabsztynieDrewniany dom Antoniego Kocjana

Nieopodal chaty Antoniego Kocjana wjeżdżamy na kamienistą alejkę, która delikatnie wznosi się aż pod bramy zamku Rabsztyn. Jednak na razie możemy oglądać zamek tylko z zewnątrz ponieważ cały czas prowadzone są prace rewitalizacyjne na dziedzińcu twierdzy. Najmłodszym turystom z pewnością czas umili plac zabaw z piaszczystym podłożem, który znajduje się naprzeciwko zamku.

Brama wjazdowa do zamku w RabsztyniePlac zabaw na wzgórzu zamkowym w Rabsztynie

Wracamy tą samą kamienistą ścieżką na parking pod zamkiem i jeśli mamy ochotę na krótki odpoczynek w zacisznym miejscu, skręcamy w lewo na DW 783 i po przejechaniu 20 metrów docieramy do parkingu leśnego z punktami wypoczynkowymi. Jest to również doskonałe miejsce wypadowe na kolejne wycieczki rowerowe z wykorzystaniem niebieskiego szlaku „okrężnego”, zielonego szlaku „wschodniego” czy pomarańczowego szlaku „Januszkowej Góry”.

Altana na parkingu leśnym w Rabsztynie

My wracamy na alejkę pieszą wzdłuż drogi wojewódzkiej 783 i jedziemy nią aż do końca zabudowań, a następnie skręcamy w lewo na czerwony Jurajski Szlak Rowerowy Orlich Gniazd. Trasa rozpoczyna się krótkim podjazdem po kostce brukowej (na szczycie warto na chwilkę zatrzymać się i obejrzeć się za siebie ponieważ za nami roztacza się piękny widok na wzgórze zamkowe) aby za chwilę zamienić się w polną drogę z kamienistym zjazdem, a następnie w malowniczą ścieżkę leśną.

Ścieżka leśna na czerwonym Jurajskim Szlaku Rowerowym Orlich Gniazd

Czerwony Jurajski Szlak Rowerowy Orlich Gniazd wiedzie przez las, łąkę oraz dalej ulicami Jasną – Nowowiejską – Wiejską, a następnie gdy szlak prowadzi w lewo w stronę ulicy Słowackiego, my jedziemy prosto w kierunku Hali Sportowo-Widowiskowej MOSiR Olkusz.

Hala Sportowo-Widowiskowa od strony południowej

Opuszczając rondo wokół hali przejeżdżamy przez parking galerii handlowej pokonując tym razem o wiele mniejsze rondo, a następnie przecinamy ul. Rabsztyńską jadąc dalej ulicami Astrów – Kwiatową – Sienkiewicza – Cegielnianą. Na ulicy Cegielnianej przejedziemy obok drewnianej kapliczki, zbudowanej w 1903 roku przez Józefa Świątka, Mikołaja Cienia, L. Krzemienia i M. Jarno. W 90. rocznicę swego istnienia została odnowiona przez okolicznych mieszkańców.

Drewniana kapliczka w Olkuszu z trzema strzelistymi wieżyczkami

Z ulicy Cegielnianej skręcamy w lewo w ulicę Malinową (tym samym wracamy na czarny szlak rowerowy Rabsztyn – Silver Park) oraz dalej ulicami Niepodległości – Ogrodową – przecinamy 20 Straconych – Jana III Sobieskiego – Pułaskiego – w prawo w Głowackiego i kończymy naszą wycieczkę w Silver Parku.